ENERGI, TRÆNING og BEVIDSTHED

SUNDHED - I ALLE ALDRE
 
               www.hsp-info.dk

 

8.30 Lidt om asiatisk energiforståelse

I den asiatiske energiforståelse, der ligger bag yoga, qi gong mv., arbejder man også med kropsspændinger og emotionelle blokeringer. Tilgangen er her mere energimæssig.

Lidt om energilegemet

Man ved, at en korrekt beskrivelse af mennesket ikke kun består af det rent fysiske, vi kan mærke og måle på. Det fysiske legeme styres og reguleres af et energifelt. Man kan kalde dette energilegeme for vitallegemet eller bruge et andet navn. Problemet er, at et sådan energilegeme ikke er målbart og ikke kan beskrives objektivt og stringent videnskabeligt.

I vestlige esoteriske beskrivelser (fx Rudolf Steiner og Mikhaël Aïvanhov) opdeles energilegemet i flere delvis overlappende "lag" (æterlegeme, astrallegeme mv.). Mere herom i en senere artikel.

En mere metafysisk energiforståelse. Figuren skal IKKE tages bogstaveligt.

Asiaterne opdeler energilegemet på andre måder; her taler man om energicentra (chakraer) og energikanaler, der snor sig gennem og krop, kirtler og organer.

Forurening af livsenergien

Set med asiatisk energiforståelse kan vitalenergien forurenes på to måder:

  • Gennem miljømæssig forurening.
  • Gennem emotionel forurening.

    Den miljømæssige forurening kommer udefra - fra vores omgivelser, hvis fx bor i et meget forurenet område eller lever af den meget ringe industrielt fremstillede kost, vi ser i supermarkederne. Det forurener og nedbryder vores vitalenergi, og lægger dermed grundstenen for udvikling af livsstilssygdomme mv.

    Denne form for forgiftning kan udbedres gennem livsstilsændringer: Langt større andel af enkle og uforarbejdede fødevarer af lokal oprindelse i kosten. En sundere kropspleje med mere motion, daglig eksponering til frisk luft, ophold i naturen, sol og vind. OSV.

    Den emotionelle forurening af vitalenergien fordeler sig i følge asiaterne på tre typer:

  • Selvforgiftning
  • Forurening fra andre
  • Udefra kommende belastninger

    Den personlige selvforgiftning af vitalenergien beskrives med typisk buddhistisk tankegang som vrede, frustrationer og frygt. Med en vestlig psykologisk forståelse vil man tale om uløste problemer, følelsesmæssige blokeringer, overflødige hæmninger og gamle traumatiseringer, man slæber rundt med. Det dræner altsammen energien, ligesom lavt selvværd gør det.

    Forurening fra andre. Alt efter hvor sensitiv du er, vil du sikkert kende til dette at være sammen med folk, der fx er ramt af sygdom, dødsfald, skilsmisse eller anden ulykke. Selvom man vil støtte dem, med alt man har, så kan det opleves psykisk udmattende. Det føles, som det dræner én for energi.

    Det samme gælder personer med kronisk emotionel negativitet (vrede, aggressivitet) eller spirituelle forvrængninger - det kan være meget anstrengende at være sammen med dem. Sygeplejersker og andre professionelle lærer på forskellig vis at håndtere dette. Men grundlæggende sker der ifølge asiaterne en energimæssig forurening.

    Endelig er der den udefra kommende emotionelle belastning, der kan komme i form af arbejdsmæssigt stress, familiære problemer, sygdomme og ulykker blandt ens nærmeste - det påvirker også vores vitalenergi.

    For asiaterne gælder det om at optræne energisystemet, så det er robust og kan tilpasses de omskiftelige livsbetingelser. Og også at lære at genkende og håndtere de faktorer, der "ødelægger vores energi".

    Mange europæere har ladet sig inspirere af disse tanker, der lyder meget besnærende. Virkeligheden er bare ofte mere kompleks end som så; man kan bare ikke løse alle problemer med energiøvelser, beklager.

    Emotionel self-coaching

    Den amerikanske yogalærer Stephen Cope, der har skrevet en glimrende bog kaldet "Yoga and the Quest for the True Self", har udviklet et femtrins-program til selvregulering af meget overvældende følelsesmæssige tilstande.

    Så hvis nogle er helt fortabt i en negativ emotionel tilstand, totalt overkørt med fuldt tunnelsyn, så kunne man prøve B-R-F-W-A-metoden. Den bearbejder emotionerne med en tilgang i fem trin, der gradvist skulle kunne bryde emotionens bånd:

  • BREATH - lav en dyb, dyb, ånding
  • RELAX - sæt dig ned et roligt sted og prøv at spænde af
  • FEEL - udforske den aktive følelse og find helt konkret de steder i kroppen, det mærkes
  • WATCH - vidnet - en opmærksomhed uden vurderen og ageren. Det indre nærvær.Kig dig omkring, hvor er du?
  • ALLOW - tillad dig at være i tilstanden, stol på, at du nok skal komme ud på den anden side.

    Metoden er udviklet fra Copes yoga-praksis.

  • Næste artikel
  • Forrige artikel

    Til start

    Copyright 2011-20 Fitness-vitalitet.dk. Opdateret 23.02.2020.

  •